ТЕМА: Лялька - мотанка – саморобна дитяча народна іграшка.
Лялька – берегиня.
МЕТА: навчити конкретним трудовими навикам при роботі з
тканиною, нитками на прикладі
виготовлення ляльки–
мотанки; познайомити учнів з історією появи народної
ляльки, з обрядами і традиціями, пов'язаними з
виготовленням
ляльок; розвивати
образне мислення, творчі здібності,
прищепити
інтерес до культури своєї Батьківщини, до
витоків народної творчості;
УСТАТКУВАННЯ: зразки виробів, виставка мотанок,
карти
інструкцій по
виготовленню ляльки.
ІНСТРУМЕНТИ І МАТЕРІАЛИ: клапті тканини, нитки різного
кольору, мереживо,
ножиці.
ТИП
ЗАНЯТТЯ: комбінований
Епіграф:
Моя лялька-мотанка
Ниточкою змотана,
Оберіг мій на землі,
Талісман мені в житті
Ниточкою змотана,
Оберіг мій на землі,
Талісман мені в житті
Хід уроку
I. Організаційний момент
Перевірка готовності учнів до
учбового заняття. Учитель читає епіграф.
II. Актуалізація опорних знань:
-
Як ви думаєте, що позначає слово «лялька»?
-
Як ви розумієте його значення?
-
Який образ виникає у вас в свідомості при слові «лялька»?
-
Відповідають учні.
Продовжити наш урок хочеться
словами відомого українського
письменника М.Рильського: "Той, хто не знає свого
минулого, не вартий майбутнього". І дійсно, лише той народ має майбутнє,
який поважає свою історію.
Метод «Мікрофон»
А як ви розумієте слова: «Поважати свою історію»?
Висловіть свої думки, продовжуючи речення: «Поважати свою історію –
значить…» (поважати свою історію – значить не лише володіти певними
знаннями про розвиток держави, військові
походи, князів, а й знати культурну спадщину народу, його звичаї, традиції та
передавати їх у спадок наступним поколінням. )
- У народі існує повір'я,
що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. І тільки
знаючи ці традиції, зможемо передавати культурну спадщину свого народу нащадкам. Скільки
пам’ятають себе люди, завжди – у дитинстві, побуті, обрядах – існував поряд із
ними предмет, який наділявся особливою силою: чи був символом богів, чи
уособлював таємницю природи, чи просто зображував людину, чи забавляв її. Іграшки
– це найдорожче, що є в дитини. Іграшки, якими забавляли дітей наші пращури,
були різноманітні, проте найулюбленішою залишалася все ж таки лялька-мотанка. Лялька-мотанка
була оберегом нашого народу.
III. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні на уроці ми з вами продовжимо вивчати тему «Народна
лялька» та розпочнемо виготовлення ляльки-мотанки.
Розгортаємо зошити, записуємо
число, тему уроку.
-
А що ви очікуєте від сьогоднішнього
уроку?
Отже, ми розширимо уявлення про народні
традиції створення ляльок-мотанок.
Вам було домашнє завдання дізнатися від своїх бабусь про ляльки, якими вони
гралися в дитинстві. (Виступи дітей). А більш докладнішу інформацію ми
дізнаємось із історичної довідки.
Учень 1. З
глибини століть прийшли
до нас традиції виготовлення ляльок з
латочок тканини.
Іграшці надавалося магічне значення. Саморобні ганчіркові ляльки робили безликими: обличчя замінював
узор у вигляді
хреста, ромба, квадрата. По старовинних повірям, лялька з обличчям як би дивилася в душу і могла
нашкодити дитині, його наврочити. Тому, безлика лялька була одночасно і оберігом.
Ганчіркових
ляльок починали
«вертіти» з п'яти років. Такі ляльки були в будь-якій селянській сім'ї, в
деяких будинках їх
налічувала до
сотні. Ляльки робили з великим старанням, оскільки по ній судили про смак і
майстерність господині.
Кукла-оберег зображала
людину, вона була
партнером в грі, учила
розуміти внутрішній світ людини.
Учень 2. З давніх-давен в українських
родинах молода мати, чекаючи дитину, робила ляльку-мотанку, яка уособлювала
собою майбутнє дитя. Перш ніж покласти в колиску новонароджену дитину, туди
клали цю лялечку, і вона ставала оберегом дитини, її захисницею, символом
зв’язку дитини з усім родом, і цей зв’язок захищав людину, де б вона не була.
Це дуже нагадує про традицію, яка існувала в Древньому Римі, де з глини
виготовляли лари – символічні фігурки-зображення предків, і римлянин завжди
возив їх із собою, і де б він не був – з ним були його предки.
Учень 3. В Україні, ще на початку 20 століття дівчата, готуючи скриню з
весільним посагом, разом з рушниками та сорочками, клали туди своїх ляльок.
Кожна дівчина робила мотану ляльку, яку забирала із собою в нову сім’ю. В
родині чоловіка дозволялось молодій дружині, допоки в молодят немає діток,
гратись лялькою, і чим більше, вважалося, вона грається лялькою, то швидше
стане матір’ю, і тим здоровіші будуть діти. А коли народжувалась дитина, то
молода мати клала своїх ляльок до дитячої колиски, щоб оберігали дитя від
хвороб та поганих очей, а коли дитина підростала, то ляльки віддавалась їй для
грання. Іноді бабуся чи мати робила ляльку нашвидкуруч, щоб «зайняти дитину»,
аби та не плакала. Тоді в голівку дитячої ляльки зав’язувався шматочок хліба і
для дитини це була і іграшка, і заспокоєння, і перший образ, який вона
сприймала. І разом з тим, така «кукла» несла енергію любові.
Вчитель
Ми довідались про історію ляльки-мотанки як оберега. А зараз в зошитах
запишемо, які ще були види народних ляльок.
Словникова робота
(Учитель зачитує визначення, а
учні повинні дивлячись на дошку назвати, як вони гадають, що це за лялька)
Лялька з немовлям називалась мати
Лялька, що виготовлялася на щасливе життя називалась
доля
Лялька, яку
прикріплювали над колискою дитини - куватка
Лялька-подружка, котрій розповідали потаємні бажання - бажанниця
Лялька, яка символізувала достаток та добробут родини та в
основу якої насипали зерно – крупорушка
Ляльки, що символізували щасливе
подружнє життя та злагоду між чоловіком та жінкою - нерозлучники
Вчитель
Насправді ляльку-мотанку може
зробити кожен. Для цього необхідно лише трішки часу, фантазія. Пам’ятайте, лялька, зроблена власними руками, значно
тепліша та добріша, ніж куплена-пластмасова, адже вона наша – лялька-мотанка!
-
Пригадайте, з яких
матеріалів виготовлялися ляльки-мотанки?
А зараз погляньте на виготовлені
з різних матеріалів саморобні ляльки.
Перед кожним із вас найпростіший набір необхідних матеріалів для виготовлення ляльки-мотанки. Тож розпочнемо майстер – клас по виготовленню оберега.
Перед кожним із вас найпростіший набір необхідних матеріалів для виготовлення ляльки-мотанки. Тож розпочнемо майстер – клас по виготовленню оберега.
Інструктаж з охорони
праці.
Перед початком роботи будь
ласка подивіться на своє робоче місце. Де б ви не знаходилися: на заняттях -
необхідно бути дуже обережними. На заняттях ми користуватимемося
різними предметами, дотримання техніки безпеки при цьому є обов'язковим.
Вимоги безпеки під час
роботи:
дотримуйте в порядку і
чистоті робоче місце, не допускайте той, що захаращується його інструментами,
відходами і сміттям;
будьте уважні, не
відволікайтеся і не заважайте іншим;
не розмахуйте рукою з
інструментом, не кладіть його на край столу;
світло на вашу роботу
повинне падати з лівого боку;
положення тіла при роботі
повинне бути зручним, відстань до виконуваної роботи повинна бути 25-30 см ;
Вимоги безпеки при роботі з
ножицями:
кладіть ножиці праворуч від
себе із зімкнутими лезами, направленими від себе;
- стежте за тим, щоб ножиці
не опинилися під виробом, оскільки, беручи виріб, їх можна упустити і поранити
себе або працюючого поряд;
передавайте ножиці колечками
вперед, із зімкнутими лезами;
не підходьте під час роботи
з ножицями до інших учнів.
Вимоги безпеки після
закінчення роботи:
приведіть в порядок робоче
місце;
інструменти і матеріали
зберіть і складіть в певне місце;
сміття і відходи зберіть і
складіть в спеціальний ящик.
Практична робота «Виготовлення
ляльки»
Вчитель Тож почнемо майстер-клас по
виготовленню нашого оберега (Показ слайдів «Пеленашка»)
1.Беремо полотно розміром 25х25 см. Всередину
кладемо, скручений в кружельце паралон, вату чи шматки тканини. Обмотуємо знизу,
роблячи «голову».
2. Беремо
полотно розміром 15х15 см.
Згинаємо один кут. Робимо
хустку.
3. Одягаємо хустку на голівку, обмотуємо
знизу.
4. Підгортаємо
залишки тканини, міцно обмотуємо,
утворюємо постать.
5. Загортаємо ляльку в клапоть - простирадло.
Перев’язуємо її стрічечкою.
Вчитель Тепер кожен з вас має свою
захисницю. Лялька-берегиня має стояти на видному місці.
Ляльку в жодному разі не можна підвішувати за голову. Найкраще ставити її на підставку, так, щоб вона оглядала кімнату. В крайньому разі її можна почепити на стіну за спеціальну петельку ззаду на поясі.
Ляльку в жодному разі не можна підвішувати за голову. Найкраще ставити її на підставку, так, щоб вона оглядала кімнату. В крайньому разі її можна почепити на стіну за спеціальну петельку ззаду на поясі.
Коли ви вносите ляльку в дім і ставите її на призначене
для неї місце, можна їй «розказати», для чого вона прийшла у ваш дім. Не варто
у присутності ляльки-берегині лаятися або з’ясовувати стосунки. І не варто ляльку,
зроблену для вашого дому, передаровувати іншим людям. Разом з нею може піти
ваша домашня гармонія …
VI. Підсумок уроку
Закінчити
хочеться рядками:
Покинута й забута,
В минувшину закута,
Внизу життя на сходинках
Маленька лялька – мотанка.
Та не іграшка вона -
Душа вона народна.
Геть викинутий за поріг
Наш український оберіг.
А до рук її візьміть
І до серця пригорніть
Ляльку прадідів забуту -
Це дорога у майбутнє.
В минувшину закута,
Внизу життя на сходинках
Маленька лялька – мотанка.
Та не іграшка вона -
Душа вона народна.
Геть викинутий за поріг
Наш український оберіг.
А до рук її візьміть
І до серця пригорніть
Ляльку прадідів забуту -
Це дорога у майбутнє.
VIІ. Демонстрація кращих робіт.
VIІ. Домашнє завдання.
Скласти казку «Пригоди ляльки»



Немає коментарів:
Дописати коментар