ТЕМА: Лялька - мотанка – саморобна дитяча народна іграшка.
Лялька – берегиня.
МЕТА: навчити конкретним трудовими навикам при роботі з
тканиною, нитками на прикладі
виготовлення ляльки–
мотанки; познайомити учнів з історією появи народної
ляльки, з обрядами і традиціями, пов'язаними з
виготовленням
ляльок; розвивати
образне мислення, творчі здібності,
прищепити
інтерес до культури своєї Батьківщини, до
витоків народної творчості;
УСТАТКУВАННЯ: зразки виробів, виставка мотанок,
карти
інструкцій по
виготовленню ляльки.
ІНСТРУМЕНТИ І МАТЕРІАЛИ: клапті тканини, нитки різного
кольору, мереживо,
ножиці.
ТИП
ЗАНЯТТЯ: комбінований
Епіграф:
Моя лялька-мотанка
Ниточкою змотана,
Оберіг мій на землі,
Талісман мені в житті
Ниточкою змотана,
Оберіг мій на землі,
Талісман мені в житті
Хід уроку
I. Організаційний момент
Перевірка готовності учнів до
учбового заняття. Учитель читає епіграф.
II. Актуалізація опорних знань:
-
Як ви думаєте, що позначає слово «лялька»?
-
Як ви розумієте його значення?
-
Який образ виникає у вас в свідомості при слові «лялька»?
-
Відповідають учні.
Продовжити наш урок хочеться
словами відомого українського
письменника М.Рильського: "Той, хто не знає свого
минулого, не вартий майбутнього". І дійсно, лише той народ має майбутнє,
який поважає свою історію.
Метод «Мікрофон»
А як ви розумієте слова: «Поважати свою історію»?
Висловіть свої думки, продовжуючи речення: «Поважати свою історію –
значить…» (поважати свою історію – значить не лише володіти певними
знаннями про розвиток держави, військові
походи, князів, а й знати культурну спадщину народу, його звичаї, традиції та
передавати їх у спадок наступним поколінням. )
- У народі існує повір'я,
що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. І тільки
знаючи ці традиції, зможемо передавати культурну спадщину свого народу нащадкам. Скільки
пам’ятають себе люди, завжди – у дитинстві, побуті, обрядах – існував поряд із
ними предмет, який наділявся особливою силою: чи був символом богів, чи
уособлював таємницю природи, чи просто зображував людину, чи забавляв її. Іграшки
– це найдорожче, що є в дитини. Іграшки, якими забавляли дітей наші пращури,
були різноманітні, проте найулюбленішою залишалася все ж таки лялька-мотанка. Лялька-мотанка
була оберегом нашого народу.
III. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні на уроці ми з вами продовжимо вивчати тему «Народна
лялька» та розпочнемо виготовлення ляльки-мотанки.
Розгортаємо зошити, записуємо
число, тему уроку.
-
А що ви очікуєте від сьогоднішнього
уроку?
Отже, ми розширимо уявлення про народні
традиції створення ляльок-мотанок.
Вам було домашнє завдання дізнатися від своїх бабусь про ляльки, якими вони
гралися в дитинстві. (Виступи дітей). А більш докладнішу інформацію ми
дізнаємось із історичної довідки.
Учень 1. З
глибини століть прийшли
до нас традиції виготовлення ляльок з
латочок тканини.
Іграшці надавалося магічне значення. Саморобні ганчіркові ляльки робили безликими: обличчя замінював
узор у вигляді
хреста, ромба, квадрата. По старовинних повірям , лялька з обличчям як би дивилася в душу і могла
нашкодити дитині , його наврочити . Тому, безлика лялька була одночасно і оберігом .
Ганчіркових
ляльок починали
«вертіти» з п'яти років. Такі ляльки були в будь-якій селянській сім'ї, в
деяких будинках їх
налічувала до
сотні. Ляльки робили з великим старанням, оскільки по ній судили про смак і
майстерність господині .
Кукла-оберег зображала
людину, вона була
партнером в грі, учила
розуміти внутрішній світ людини.
Учень 2. З давніх-давен в українських
родинах молода мати, чекаючи дитину, робила ляльку-мотанку, яка уособлювала
собою майбутнє дитя. Перш ніж покласти в колиску новонароджену дитину, туди
клали цю лялечку, і вона ставала оберегом дитини, її захисницею, символом
зв’язку дитини з усім родом, і цей зв’язок захищав людину, де б вона не була.
Це дуже нагадує про традицію, яка існувала в Древньому Римі, де з глини
виготовляли лари – символічні фігурки-зображення предків, і римлянин завжди
возив їх із собою, і де б він не був – з ним були його предки.
Учень 3. В Україні, ще на початку 20 століття дівчата, готуючи скриню з
весільним посагом, разом з рушниками та сорочками, клали туди своїх ляльок.
Кожна дівчина робила мотану ляльку, яку забирала із собою в нову сім’ю. В
родині чоловіка дозволялось молодій дружині, допоки в молодят немає діток,
гратись лялькою, і чим більше, вважалося, вона грається лялькою, то швидше
стане матір’ю, і тим здоровіші будуть діти. А коли народжувалась дитина, то
молода мати клала своїх ляльок до дитячої колиски, щоб оберігали дитя від
хвороб та поганих очей, а коли дитина підростала, то ляльки віддавалась їй для
грання. Іноді бабуся чи мати робила ляльку нашвидкуруч, щоб «зайняти дитину»,
аби та не плакала. Тоді в голівку дитячої ляльки зав’язувався шматочок хліба і
для дитини це була і іграшка, і заспокоєння, і перший образ, який вона
сприймала. І разом з тим, така «кукла» несла енергію любові.
Вчитель
Ми довідались про історію ляльки-мотанки як оберега. А зараз в зошитах
запишемо, які ще були види народних ляльок.
Словникова робота
(Учитель зачитує визначення, а
учні повинні дивлячись на дошку назвати, як вони гадають, що це за лялька)
Лялька з немовлям називалась мати
Лялька, що виготовлялася на щасливе життя називалась
доля
Лялька, яку
прикріплювали над колискою дитини - куватка
Лялька-подружка, котрій розповідали потаємні бажання - бажанниця
Лялька, яка символізувала достаток та добробут родини та в
основу якої насипали зерно – крупорушка
Ляльки, що символізували щасливе
подружнє життя та злагоду між чоловіком та жінкою - нерозлучники
Вчитель
Насправді ляльку-мотанку може
зробити кожен. Для цього необхідно лише трішки часу, фантазія. Пам’ятайте, лялька, зроблена власними руками, значно
тепліша та добріша, ніж куплена-пластмасова, адже вона наша – лялька-мотанка!
-
Пригадайте, з яких
матеріалів виготовлялися ляльки-мотанки?
А зараз погляньте на виготовлені
з різних матеріалів саморобні ляльки.
Перед кожним із вас найпростіший набір необхідних матеріалів для виготовлення ляльки-мотанки. Тож розпочнемо майстер – клас по виготовленню оберега.
Перед кожним із вас найпростіший набір необхідних матеріалів для виготовлення ляльки-мотанки. Тож розпочнемо майстер – клас по виготовленню оберега.
Інструктаж з охорони
праці.
Перед початком роботи будь
ласка подивіться на своє робоче місце. Де б ви не знаходилися: на заняттях -
необхідно бути дуже обережними. На заняттях ми користуватимемося
різними предметами, дотримання техніки безпеки при цьому є обов'язковим.
Вимоги безпеки під час
роботи:
дотримуйте в порядку і
чистоті робоче місце, не допускайте той, що захаращується його інструментами,
відходами і сміттям;
будьте уважні, не
відволікайтеся і не заважайте іншим;
не розмахуйте рукою з
інструментом, не кладіть його на край столу;
світло на вашу роботу
повинне падати з лівого боку;
положення тіла при роботі
повинне бути зручним, відстань до виконуваної роботи повинна бути 25-30 см ;
Вимоги безпеки при роботі з
ножицями:
кладіть ножиці праворуч від
себе із зімкнутими лезами, направленими від себе;
- стежте за тим, щоб ножиці
не опинилися під виробом, оскільки, беручи виріб, їх можна упустити і поранити
себе або працюючого поряд;
передавайте ножиці колечками
вперед, із зімкнутими лезами;
не підходьте під час роботи
з ножицями до інших учнів.
Вимоги безпеки після
закінчення роботи:
приведіть в порядок робоче
місце;
інструменти і матеріали
зберіть і складіть в певне місце;
сміття і відходи зберіть і
складіть в спеціальний ящик.
Практична робота «Виготовлення
ляльки»
Вчитель Тож почнемо майстер-клас по
виготовленню нашого оберега (Показ слайдів «Пеленашка»)
1.Беремо полотно розміром 25х25 см. Всередину
кладемо , скручений в кружельце паралон, вату чи шматки тканини . Обмотуємо знизу ,
роблячи «голову».
2. Беремо
полотно розміром 15х15 см.
Згинаємо один кут . Робимо
хустку .
3. Одягаємо хустку на голівку , обмотуємо
знизу .
4. Підгортаємо
залишки тканини , міцно обмотуємо ,
утворюємо постать .
5. Загортаємо ляльку в клапоть - простирадло .
Перев’язуємо її стрічечкою .
Вчитель Тепер кожен з вас має свою
захисницю. Лялька-берегиня має стояти на видному місці.
Ляльку в жодному разі не можна підвішувати за голову. Найкраще ставити її на підставку, так, щоб вона оглядала кімнату. В крайньому разі її можна почепити на стіну за спеціальну петельку ззаду на поясі.
Ляльку в жодному разі не можна підвішувати за голову. Найкраще ставити її на підставку, так, щоб вона оглядала кімнату. В крайньому разі її можна почепити на стіну за спеціальну петельку ззаду на поясі.
Коли ви вносите ляльку в дім і ставите її на призначене
для неї місце, можна їй «розказати», для чого вона прийшла у ваш дім. Не варто
у присутності ляльки-берегині лаятися або з’ясовувати стосунки. І не варто ляльку,
зроблену для вашого дому, передаровувати іншим людям. Разом з нею може піти
ваша домашня гармонія …
VI. Підсумок уроку
Закінчити
хочеться рядками:
Покинута й забута,
В минувшину закута,
Внизу життя на сходинках
Маленька лялька – мотанка.
Та не іграшка вона -
Душа вона народна.
Геть викинутий за поріг
Наш український оберіг.
А до рук її візьміть
І до серця пригорніть
Ляльку прадідів забуту -
Це дорога у майбутнє.
В минувшину закута,
Внизу життя на сходинках
Маленька лялька – мотанка.
Та не іграшка вона -
Душа вона народна.
Геть викинутий за поріг
Наш український оберіг.
А до рук її візьміть
І до серця пригорніть
Ляльку прадідів забуту -
Це дорога у майбутнє.
VIІ . Демонстрація кращих робіт .
VIІ. Домашнє завдання.
Скласти казку «Пригоди ляльки»
Немає коментарів:
Дописати коментар