четвер, 21 січня 2016 р.



ТЕМА: Лялька - мотанка – саморобна дитяча народна іграшка.
              Лялька берегиня.

МЕТА:  навчити конкретним трудовими навикам при роботі з
               тканиною, нитками на прикладі виготовлення ляльки– 
               мотанки; познайомити учнів з|із| історією появи народної
               ляльки, з|із| обрядами і традиціями, пов'язаними з виготовленням
               ляльок; розвивати образне мислення, творчі здібності,  
               прищепити інтерес до культури своєї Батьківщини, до
               витоків|джерел| народної творчості;

УСТАТКУВАННЯ: зразки виробів, виставка мотанок, карти 
               інструкцій по виготовленню ляльки.
ІНСТРУМЕНТИ І МАТЕРІАЛИ: клапті тканини, нитки різного
               кольору, мереживо, ножиці.
ТИП ЗАНЯТТЯ: комбінований

           Епіграф:

Моя лялька-мотанка
Ниточкою змотана,
Оберіг мій на землі,
Талісман мені в житті
                                                Хід уроку

                  I.     Організаційний момент
Перевірка готовності учнів до учбового заняття. Учитель читає епіграф.
               II.            Актуалізація опорних знань:
-          Як ви думаєте, що позначає слово «лялька»?
-          Як ви розумієте його значення?
-          Який образ виникає у вас в свідомості при слові «лялька»?
-          Відповідають учні.
      Продовжити наш урок хочеться словами відомого українського    
      письменника М.Рильського: "Той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього". І дійсно, лише той народ має майбутнє, який поважає свою історію.
Метод «Мікрофон»
А як ви розумієте слова: «Поважати свою історію»?  
Висловіть свої думки, продовжуючи речення: «Поважати свою історію – значить…» (поважати свою історію – значить не лише володіти певними знаннями  про розвиток держави, військові походи, князів, а й знати культурну спадщину народу, його звичаї, традиції та передавати їх у спадок наступним поколінням. )
- У народі існує повір'я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. І тільки знаючи ці традиції, зможемо передавати культурну спадщину свого народу нащадкам. Скільки пам’ятають себе люди, завжди – у дитинстві, побуті, обрядах – існував поряд із ними предмет, який наділявся особливою силою: чи був символом богів, чи уособлював таємницю природи, чи просто зображував людину, чи забавляв її. Іграшки – це найдорожче, що є в дитини. Іграшки, якими забавляли дітей наші пращури, були різноманітні, проте найулюбленішою залишалася все ж таки лялька-мотанка. Лялька-мотанка була оберегом нашого народу.
           III.     Вивчення нового матеріалу
Сьогодні на уроці  ми з вами продовжимо вивчати тему «Народна лялька» та розпочнемо виготовлення ляльки-мотанки.
Розгортаємо зошити, записуємо число, тему уроку.
-         А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Отже, ми розширимо уявлення про народні традиції створення ляльок-мотанок.
Вам було домашнє завдання дізнатися від своїх бабусь про ляльки, якими вони гралися в дитинстві. (Виступи дітей). А більш докладнішу інформацію ми дізнаємось із історичної довідки.

Учень 1. З|із| глибини століть|віків| прийшли до нас традиції виготовлення ляльок з|із| латочок|клаптиків| тканини. Іграшці надавалося магічне значення. Саморобні ганчіркові ляльки робили|чинили| безликими: обличчя замінював узор|візерунок| у вигляді хреста, ромба, квадрата. По старовинних повірям|, лялька з обличчям як би дивилася в душу і могла нашкодити|зашкодити| дитині|дитяті|, його наврочити|зурочити|. Тому, безлика лялька була|з'являлася| одночасно і оберігом|.
Ганчіркових ляльок починали|розпочинали| «вертіти» з п'яти років. Такі ляльки були в будь-якій селянській сім'ї, в деяких будинках|домах| їх налічувала|нараховувала| до сотні. Ляльки робили|чинили| з|із| великим старанням, оскільки|тому що| по ній судили про смак і майстерність господині|хазяйки|. Кукла-оберег зображала|змальовувала| людину, вона була|з'являлася| партнером в грі, учила|вчила| розуміти внутрішній світ людини.
Учень 2. З давніх-давен в українських родинах молода мати, чекаючи дитину, робила ляльку-мотанку, яка уособлювала собою майбутнє дитя. Перш ніж покласти в колиску новонароджену дитину, туди клали цю лялечку, і вона ставала оберегом дитини, її захисницею, символом зв’язку дитини з усім родом, і цей зв’язок захищав людину, де б вона не була. Це дуже нагадує про традицію, яка існувала в Древньому Римі, де з глини виготовляли лари – символічні фігурки-зображення предків, і римлянин завжди возив їх із собою, і де б він не був – з ним були його предки.
Учень 3. В Україні, ще на початку 20 століття дівчата, готуючи скриню з весільним посагом, разом з рушниками та сорочками, клали туди своїх ляльок. Кожна дівчина робила мотану ляльку, яку забирала із собою в нову сім’ю. В родині чоловіка дозволялось молодій дружині, допоки в молодят немає діток, гратись лялькою, і чим більше, вважалося, вона грається лялькою, то швидше стане матір’ю, і тим здоровіші будуть діти. А коли народжувалась дитина, то молода мати клала своїх ляльок до дитячої колиски, щоб оберігали дитя від хвороб та поганих очей, а коли дитина підростала, то ляльки віддавалась їй для грання. Іноді бабуся чи мати робила ляльку нашвидкуруч, щоб «зайняти дитину», аби та не плакала. Тоді в голівку дитячої ляльки зав’язувався шматочок хліба і для дитини це була і іграшка, і заспокоєння, і перший образ, який вона сприймала. І разом з тим, така «кукла» несла енергію любові.
Вчитель
Ми довідались про історію ляльки-мотанки як оберега. А зараз в зошитах запишемо, які ще були види народних ляльок.
Словникова робота
(Учитель зачитує визначення, а учні повинні дивлячись на дошку назвати, як вони гадають, що це за лялька)
Лялька з немовлям називалась мати
Лялька, що виготовлялася на щасливе життя називалась доля
 Лялька, яку прикріплювали над колискою дитини - куватка
Лялька-подружка, котрій розповідали потаємні бажання - бажанниця
Лялька, яка символізувала достаток та добробут родини та в основу якої насипали зернокрупорушка
Ляльки, що символізували щасливе подружнє життя та злагоду між чоловіком та жінкою - нерозлучники

Вчитель
Насправді ляльку-мотанку може зробити кожен. Для цього необхідно лише трішки часу, фантазія.  Пам’ятайте, лялька, зроблена власними руками, значно тепліша та добріша, ніж куплена-пластмасова, адже вона наша – лялька-мотанка!

-         Пригадайте, з яких матеріалів виготовлялися ляльки-мотанки?
А зараз погляньте на виготовлені з різних матеріалів саморобні ляльки.
Перед кожним із вас найпростіший набір необхідних матеріалів для виготовлення ляльки-мотанки.
Тож розпочнемо майстер – клас по виготовленню оберега.
Інструктаж з охорони праці.
Перед початком роботи будь ласка подивіться на своє робоче місце. Де б ви не знаходилися: на заняттях - необхідно бути дуже обережними. На заняттях ми користуватимемося різними предметами, дотримання техніки безпеки при цьому є обов'язковим.
Вимоги безпеки під час роботи:
дотримуйте в порядку і чистоті робоче місце, не допускайте той, що захаращується його інструментами, відходами і сміттям;
будьте уважні, не відволікайтеся і не заважайте іншим;
не розмахуйте рукою з інструментом, не кладіть його на край столу;
світло на вашу роботу повинне падати з лівого боку;
положення тіла при роботі повинне бути зручним, відстань до виконуваної роботи повинна бути 25-30 см;
Вимоги безпеки при роботі з ножицями:
кладіть ножиці праворуч від себе із зімкнутими лезами, направленими від себе;
- стежте за тим, щоб ножиці не опинилися під виробом, оскільки, беручи виріб, їх можна упустити і поранити себе або працюючого поряд;
передавайте ножиці колечками вперед, із зімкнутими лезами;
не підходьте під час роботи з ножицями до інших учнів.
Вимоги безпеки після закінчення роботи:
приведіть в порядок робоче місце;
інструменти і матеріали зберіть і складіть в певне місце;
сміття і відходи зберіть і складіть в спеціальний ящик.


Практична робота «Виготовлення ляльки»
Вчитель Тож почнемо майстер-клас по виготовленню нашого оберега (Показ слайдів «Пеленашка»)
1.Беремо полотно розміром| 25х25 см. Всередину кладемо|, скручений| в кружельце| паралон, вату чи| шматки тканини|. Обмотуємо знизу|, роблячи| «голову».
2. Беремо полотно розміром| 15х15 см. Згинаємо один кут|. Робимо хустку|.
3. Одягаємо хустку| на голівку|, обмотуємо| знизу|.
4. Підгортаємо залишки| тканини|, міцно| обмотуємо|, утворюємо| постать|.
5. Загортаємо ляльку в клапоть - простирадло|. Перев’язуємо її стрічечкою|.
Вчитель Тепер кожен з вас має свою захисницю. Лялька-берегиня має стояти на видному місці.
Ляльку в жодному разі не можна підвішувати за голову. Найкраще ставити її на підставку, так, щоб вона оглядала кімнату. В крайньому разі її можна почепити на стіну за спеціальну петельку ззаду на поясі.
Коли ви вносите ляльку в дім і ставите її на призначене для неї місце, можна їй «розказати», для чого вона прийшла у ваш дім. Не варто у присутності ляльки-берегині лаятися або з’ясовувати стосунки. І не варто ляльку, зроблену для вашого дому, передаровувати іншим людям. Разом з нею може піти ваша домашня гармонія …
VI. Підсумок уроку
Закінчити хочеться  рядками:
Покинута й забута,
В минувшину закута,
Внизу життя на сходинках
Маленька лялька – мотанка.

Та не іграшка вона -
Душа вона народна.
Геть викинутий за поріг
Наш український оберіг.

А до рук її візьміть
І до серця пригорніть
Ляльку прадідів забуту -
Це дорога у майбутнє.
VIІ|. Демонстрація кращих| робіт|.
VIІ. Домашнє завдання.
Скласти казку «Пригоди ляльки»


Немає коментарів:

Дописати коментар