Я-класний керівник


  • Наш клас
  • Робота з батьками
  • Розробки виховних



                                     Виховна година № 1 на тему: "Ввічливість"




Тема: Ввічливість.

Мета: поглибити знання учнів про поняття ввічливість; розвивати вміння зв’язно висловлювати свої думки; виховувати повагу до батьків та старших людей.

Обладнання: імпромізований мікрофон; аркуші паперу для індивідуальної та колективної роботи; бейджики із написами «депутат», «філософ», «журналіст», «критик», «адвокат»; плакати із написами «Так», «Ні», «Не знаю».
Хід заняття
Мотивація.

1.Вступне слово вчителя:
-Сьогодні, йдучи вулицею, почула, як свого сина мама випроводжала до школи
такими словами „Будь ввічливим!"

2.Прийом „Незакінчені речення":
-За 20 сек. продовжте, будь ласка, речення, що написане на дошці: „Ввічливою
можна назвати людину, яка..."
Варіанти учнівських відповідей: „... завжди вітається”, “вживає багато слів, наприклад: дякую, будь ласка, красно дякую, дуже приємно, вибачте, вітаю.” тощо.

II.Оголошення теми
- Отож, сьогодні тема нашого заняття: „Ввічливість", ви зможете анлізувати життєві ситуації та робити із них висновки.

ІІІ.Надання необхідної інформації
Етикет – з франц. мови “ярлик”, “етикетка” – сукупність правил поведінки у повсякденному житті. Є етикет знайомства , привітання, прощання, існуютьправила прийому гостей, поведінки за столом. Етикет базується на “золотому правилі моральності ” – поводиться з іншими так, як ти бажаєш, щоб вони поводилися з тобою.
Важливий принцип етикету – пріоритет старшого пріоритет жінки.
Ввічливі люди, знайоміз нормами етикету, пропускають уперед жінку і стареньку людину і потсупаються ім місцем у транспорті.
Ввічливість і тактовність – це не слабкохарактерність і не потакання вадам інших людей. Потрібно навчитися захищати себетактовно і ввічливо, тобто твердо й категорично висловлювати свою позицію.

IV. Читання та первинний аналіз змісту виховної розповіді.
1. Читання розповіді. Завдання:
- Прослухайте історію про хлопчика Юрчика та скажіть: чи можна назвати його у
цій ситуації ввічливим?
Апельсин
В автобусі їхав восьмирічний Юрчик, на зупинці в автобус зайшов старенький дідусь. Юрчик одразу встав і запропонував сісти дідусеві: “Дідусю, сідайте, будь ласка!”. Звісно ж гостинець за це отримав – жовтогарячий духмяний фрукт. Аж слинка в Юрчика потекла. Тільки зайшов за ріг, а тут товариш його Вовчик біжить.
- Ого, - отакенський великий апельсин! Може, почастуєш?
- Почастую, - охоче відповів Юрчик, - але не тебе, а свою сестричку.
- Молодець, Юро! - похвалив його Вовчик і побіг собі далі.
З'їв Юрчик апельсин.
Додому прийшов - похвалився, як дідусеві місцем поступився, як апельсин за те одержав.
- А де ж той апельсин? - запитала шестирічна сестричка Юлечка.
- Апельсин? З другом Вовою поділився. Йому половина і мені половина. Як у пісні співається, - відповів Юрчик.
- Молодець, Юро! - похвалила його сестричка і від радості навіть у долоньки заплескала.
„Ще б пак не молодець, - подумав про себе Юрчик, - як ловко викрутився!"Та весело йому не стало. Швидше нуднувато: і апельсин був завеликий, і ще щось „гризло"...

V. Інтерактивні вправи за змістом виховного оповідання.
1. Завдання учням:
- За 2 хв. продумайте та індивідуально, не заглядаючи на аркуші паперу до сусіда,
письмово дайте відповідь на запитання, написане на дошці: „Хлопчик Юрчик не
ввічливий, адже ..." та „Хлопчик Юрчик ввічливий, бо ...". Дописуєте лише один приклад
до кожного речення.
2. Об'єднання учнів у пари. Завдання:
- За 2 хв. обговоріть один з одним свої варіанти відповіді. Ви обов'язково маєте
дійти згоди у процесі обговорення і залишити по одному (спільному на двох)
продовженню кожного речення
3. Об'єднання учнів у четвірки. Завдання:
- Обговоріть (за 2 хв.) свої продовження речень. Ви знову обов'язково маєте дійти
згоди у процесі обговорення і залишити по одному (спільному на чотирьох) варіанту
відповіді.
3. “Громадські слухання”
Опорні картки для розвитку зв’язного мовлення
Депутат Депутат ... від фракції (партії)...
Шановні (вельмишановні, поважні) панове (присутні)... Сьогодні ми будемо розглядати дуже важливе питання... Отож, щоб вирішити це питання (проблему) на державному рівні, нам вкрай
(терміново) потрібно (необхідно)... За браком часу закінчую свій виступ... (У мене все). Дякую за увагу
Філософ, науковець, експерт
Доброго дня, шановні (вельмишановні, високоповажні)... присутні (гості, колеги).. Сьогодні ми з Вами будемо обговорювати питання (проблему). Ми знаємо, що...
Головна проблема полягає у тому, що.. Отже (отож)... Ви слухали...
Журналіст
Шановні глядачі! Сьогодні ми ведемо розмову з ... Скажіть (розкажіть; поділіться з нами; висловіть свою думку з приводу), будь
ласка,... Щиро дякуємо за розмову! До нових зустрічей. Інтерв'ю підготував журналіст... для телекомпанії...
Критик
Я- критик.
Я критикую... тому, що... Вважаю, що так чинити не можна, адже.. Він повівся неправильно, бо... Я осуджую його за... Так робити соромно через те, що...
Адвокат
Я - адвокат. . Я захищаю, тому, що... Вважаю, що він просто помилився, адже... Він повівся неправильно через те, що... Зрозумійте його, бо... Його можна пробачити, бо...
II частина. Метод „Займи позицію".
1. Завдання:
- Дайте відповідь на запитання, яке написане на дошці: „Ви особисто вважаєте
хлопчика Юрчика вихованим?" Якщо так, станьте у класі біля плаката із написом „Так",
далі, відповідно, біля плакатів „Ні", „Не знаю".
VI. Підсумки уроку
- Щоб ви порадили зробити Юрчику на майбутнє?
Технологія „Мікрофон" та прийом „Незакінчені речення"
- Продовжте речення, записані на дошці
„Людину можна назвати ввічливою, якщо вона... 


                                   


                               Виховна година № 2
              ВЧИМОСЯ БУТИ ТОЛЕРАНТНИМИ


без агресії сприймати думки, поведінку,
форми самовираження та спосіб життя
іншої людини, якщо вони відрізняються від наших.

Мета: знайомство учасників із загальнолюдськими цінностями, розширення словникового запасу, розвиток гнучкості мислення, формування навичок толерантного спілкування.
Обладнання: аркуші формату А4, фломастери, маркери, бланки до тесту «Риси толерантності».
Перебіг заходу
 1  Привітання
Психолог. Добридень усім присутнім! Рада бачити вас у гарному настрої. Сподіваюся, сьогоднішня спільна робота не буде марною, а знання, які ви отримаєте, знадобляться вам.
Ритуал привітання.
Усмішка по колу та потискання рук.
 2  Вправа «Мій образ»
Мета: знайомство учасників групи, налаштування на сприйняття основного змісту завдання.
Психолог роздає всім учасникам аркуші А4, на яких кожному потрібно написати своє ім’я й намалювати власний образ (це може бути певний символ, предмет, будь-що).
Слід наголосити, що вміння малювати тут не важливе. Коли всі виконають завдання, ведучий пропонує кожному по черзі назвати своє ім’я й розповісти про власний образ.
Після закінчення презентацій створюємо «галерею портретів» учасників.
· Психолог. А тепер погляньмо на нашу галереюПодумайте і скажіть, який висновок ми можна зробити після виконання цієї вправи? (Усі люди різні.)
· А як же нам, таким різним, жити, навчатися й працювати разом, та ще й не сперечатись одне з одним? (Потрібно бути толерантними одне до одного.)
А що таке толерантність і як бути толерантною людиною, ви дізнаєтеся на сьогоднішньому занятті, тема якого — «Толерантність у нашому житті».
Кожен із нас незалежно від соціального статусу, віку й статі хоче, щоб його любили, поважали, цінували. Кожен мріє про те, щоб інші дарували йому тепло, добро, відчуття комфорту й радості спілкування. Водночас мало хто замислюється над значенням цих слів.
· Що означає «бути доброю людиною і робити добро іншим»?
· А як можна подарувати тепло?
· Як ви думаєте, що таке захист?
· Що означає «бути захищеним»?
· Як ви думаєте, чи можна назвати ваш клас родиною?
· Що спільного є в усіх вас?
· Якими словами можна схарактеризувати стосунки в родині? (Любов, дружба, повага, поблажливість.)
Сьогодні ми познайомимося ще з одним поняттям, яке характеризує добрі взаємини між людьми, — толерантністю, що означає повагу, здатність без агресії сприймати думки, поведінку, форми самовираження та спосіб життя іншої людини, якщо вони відрізняються від наших.
Передусім «толерантність» — це доброзичливе й поблажливе ставлення до чогось. Але толерантна людина не повинна бути поблажливою до всього, наприклад, до порушення прав людини чи маніпуляцій і спекуляцій. Те, що порушує загальнолюдську мораль, не повинно сприйматися толерантно3 Вправа «Зашифровані слова»
· Які слова потрібно використовувати, щоб із нами було приємно спілкуватися? (Ввічливі слова.) Зараз перевіримо, чи знаєте ви їх.
· На дошці заздалегідь записані слова ввічливої людини, але букви в них переставлені місцями:
· добрий ранок — окран бодийр;
· добрий вечір — ірчев борийд;
· будь ласка — дубь сакал;
· пробачте — ропчебат;
· до побачення — няопчебан од.
 4 Тест «Риси толерантної людини»
Мета: з’ясувати, як учасники групи сприймають себе, які свої риси вони оцінюють як позитивні, якими хочуть стати, які засоби досягнення мети знають і визнають; навчити учасників бути самокритичними та об’єктивними.
Інструкція. Спочатку в стовпчику «А» поставте знаки «+» навпроти тих трьох якостей, які, на вашу думку, у вас найбільше виражені: «0» — навпроти тих трьох якостей, які найменше виражені. Потім у стовпчику «Б» поставте знаки «+» навпроти тих трьох якостей, які, на вашу думку, найбільш характерні для толерантної особистості.
Кожен учасник одержує бланк тесту «Риси толерантної особистості» (додаток 1).
Психолог підраховує загальногрупову кількість позначених плюсом якостей у колонці «Б» за кожним параметром і записує в бланк, прикріплений на дошці. На погляд групи, три якості, які набрали найбільшу кількість балів,— це ядро толерантної особистості.
Потім дітям пропонується порівняти власні уявлення про толерантну особистість («+» у колонці «Б») з уявленнями групи.
Рефлексія вправи
Порівняйте уявлення про себе («+» у колонці «А») з портретом толерантної особистості, створеним групою.
Чи виникали труднощі під час виконання завдання? Для чого ми виконували це завдання?
Психолог вивішує плакат «Ознаки толерантної людини» (додаток 2).
 5  Вправа «Асоціативний ряд»
Психолог на аркуші паперу по вертикалі записує слово «толерантність» і пропонує учасникам назвати слова-характеристики людини, які асоціюються зі змістом поняття «толерантність» і починаються з літери вертикального рядка. Характеристики записуються навпроти літер:
· Т — терпимість;
· О — об’єктивність;
· Л — ласкавість;
· Е — емпатійність;
· Р — рішучість;
· А — автентичність (насамперед це вираження щирості стосовно людини. Автентична людина бажає бути і є собою як у своїх безпосередніх реакціях, так і в поводженні загалом);
· Н — надійність;
· Т — творчість;
· Н — ніжність;
· І — ініціативність;
· С — спокійність;
· Ть — талановитість тощо.
 6  Вправа «Рекомендації»
Мета: формування в учасників здатності бути об’єктивними стосовно себе, сприяння їхньому пошуку своїх сильних сторін із точки зору теми заняття.
Інструкція. Учасникам необхідно підготувати рекомендацію для того, щоб їх прийняли в закритий елітарний клуб для толерантних людей. У ній необхідно розкрити свої основні чесноти, сильні сторони, представити себе як людину, гідну стати членом клубу.
Ведучий нагадує, що йдеться про реальні, невигадані факти й сильні сторони.
Питання для обговорення:
· Чиї презентації сподобалися? Чим саме?
Якщо в когось виникали труднощі, то з чим це пов’язано? Як їх можна подолати?  7 Рефлексія заняття
Питання для обговорення:
· Які ваші враження від виконаних завдань?
· Що нового ви дізналися?
 8  Ритуал прощання
Психолог. Наше заняття завершується, і ми прощаємося. Але чи все ви встигли сказати одне одному? Зараз у вас є шанс сказати все, що хочете. Висловити свої думки можна так, щоб почули всі або лише той, кому ці слова адресовані.
Подякуймо оплесками собі та своїм однокласникам за те, що вони були тут разом із нами і продемонстрували неабияку толерантність у спілкуванні між собою.

Додаток 1                                                 
Тест «Риси толерантної особистості»
Інструкція. Спочатку в стовпчик «А» поставте «+» навпроти тих трьох рис, які, на вашу думку, у вас виражені найбільше.
«0» — навпроти тих трьох рис, які у вас виражені найменше.
Потім у стовпчик «Б» поставте «+» навпроти тих трьох рис, які, на вашу думку, найбільш характерні для толерантної особистості.
· Успішно співпрацює з іншими на засадах партнерства.
· Готова прийняти думку інших.
· Поважає гідність людини.
· Приймає іншого таким, яким він є.
· Здатна поставити себе на місце іншого.
· Поважає право бути інакшим.
· Визнає різноманітність.
· Визнає рівність інших.
Терпима до чужих думок, вірувань, поведінки Відмовляється від домінування й насильства

Немає коментарів:

Дописати коментар